Rozwój nowoczesnych technologii to nie tylko coraz nowsze efekciarskie gadżety i elektroniczne zabawki. To także znaczące podniesienie parametrów bezpieczeństwa, co dziś widać gołym okiem, porównując samochody produkowane w latach 80. i 90. XX wieku oraz te, które linie produkcyjne opuszczają obecnie. Pamiętamy na przykład brak pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach, brak poduszek powietrznych, a to dopiero wierzchołek góry lodowej. A ponieważ w skali wszystkich pojazdów poruszających się po drogach wypadki zdarzają się stosunkowo rzadko, wady wykrywane są podczas kontrolowanych crash testów.
Co zmieniło się w konstrukcji samochodów produkowanych od lat 90.?
Crash testy, czyli testy zderzeniowe, wykonywane są w certyfikowanych instytutach zarówno w Europie, jak i w innych częściach świata. Ich zadaniem jest określenie, jak poszczególne elementy konstrukcyjne pojazdu zachowują się po zderzeniu czołowym, bocznym albo tylnym. Dzięki temu producenci samochodów osobowych mogą stale ulepszać swoje produkty, gwarantując tym samym coraz wyższe standardy bezpieczeństwa. Szacuje się, że najbardziej gwałtowny postęp w tym zakresie nastąpił od lat 90. XX wieku do teraz (podobnie zresztą jak w wielu innych dziedzinach technologicznych). Generalne zmiany dotyczą przede wszystkim wynalezienia oraz stopniowego ulepszania poduszek powietrznych, ale też szeroko pojętego projektowania bardziej wytrzymałych kabin.
Wzrost bezpieczeństwa samochodów na przykładach konkretnych modeli
Porównując crash testy z lat 90. oraz przeprowadzane obecnie (lub stosunkowo niedawno), można dostrzec potężne zmiany w tym, co dzieje się z pojazdem oraz jego kierowcą i pasażerami w chwili zderzenia. Najlepiej ukazują to dwa przykłady europejskich marek:
- Audi A4 z 1994 roku – w testach przeprowadzonych przez Euro NCAP dowiedziono, że w razie bocznego zderzenia istnieje poważne ryzyko odniesienia ciężkich obrażeń klatki piersiowej. Audi A4 B6 z 2001 roku uzyskał o wiele lepszą ogólną ocenę, wskazano przy tym na mocny przedział pasażerki oraz skuteczną ochronę zapewnioną przez poduszki powietrzne. Możemy zatem założyć, że nowsze wersje tego modelu gwarantują jeszcze wyższe parametry bezpieczeństwa.
- Mercedes klasy C, model W202 z 1993 roku – crash testy ujawniły wiele wadliwych elementów konstrukcji. Najpoważniejsze zagrożenie dla życia kierowcy stanowiły sztywne elementy, które stykały się z prawym kolanem – w razie zderzenia zagrażały powstawaniem obrażeń kolana, uda, a nawet miednicy. Dodatkowo poduszka powietrzna odgradzająca drzwi od kierowcy nie napełniała się wystarczająco szybko, by ochronić go w razie zderzenia bocznego. Model W203 z 2001 roku został znacząco ulepszony, by wyeliminować wspomniane zagrożenia. Crash testy nie spowodowały uszkodzeń słupków, nie doszło też do zniekształcenia przedziału pasażerskiego i ogólnego naruszenia konstrukcji kabiny.
Taki rozwój dotyczy wszystkich marek samochodów dostępnych na rynku, a dziś podróżowanie jest o wiele bezpieczniejsze niż jeszcze 30 lat temu. Dodatkowym środkiem ostrożności są coraz bardziej restrykcyjne przepisy regulujące np. wymagania dotyczące fotelików samochodowych dla dzieci, ale też normy, dzięki którym dziś mamy do dyspozycji lepsze ogumienie. Flota naszej wypożyczalni w Warszawie obejmuje wyłącznie nowe auta zapewniające najlepsze zabezpieczenia, ponadto regularnie poddajemy je przeglądom technicznym. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą wynajmu krótkoterminowego.